سفارش تبلیغ
صبا ویژن

kanoon

دست نوشته دوران شکستکی پام با عنوان سبک زندگی اسلامی ایرانی

    نظر

نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف ،     امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است.این  ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزش‎ترینعوامل موثر در سرنوشت هرسازمان یا موسسه وگروه محسوب می گرد. روابط عمومی مفهومی استکه به بیان ساده دیدگاههای افراد و برداشت های آنها را از موضوعی خاص تغییر می دهدکه این تغییر دیدگاه به تغییر رفتار منجر می شود . پایه علمی روابط عمومی به سرعتاز روزنامه نگاری به گروههای ارتباطات منتقل شد . دو علت برای این تغییر وجود دارد.

اول اینکه ماهیت پیچیدگی کار روابط عمومی از یک جهت یابی ساده تحول پیدا کرد وکار تبلیغ را به سوی جهت یابی پویشی پیچیده راند . تحولی که در آن بر وظیفهارتباطات در مقام عامل تسهیل کننده مناسبات میان کنشی سازمانها و گروهها تأکید میشود .دوم اینکه گسترش برنامه های روابط عمومی در گروههای دانشگاهی ارتباطاتنشان دهنده در خور بودن آنها به عنوان جایگاه توسعه نظریه و پژوهش روابط عمومی استپیچیدگی های فزاینده وظایف روابط عمومی منجر به نقش پیچیده تر و تخصصی تری برایروابط عمومی شده است.

روابط عمومی در دههاول قرن بیستم به صورت یک حرفه تخصصی درآمد. در کشورمان در سال 1345 اولیندفتر روابط عمومی توسط شرکت نفت راه اندازی گردیده است. سپس درسایر سازمانها و ادارات دفاتری مشابه بهعنوان مراکز فراهم آوری ، مبادله اطلاعات وبرقراری ارتباطات دوسویه به منظور ایجادحسن نیت وتفاهم گشوده شد.دردنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی و مهمدرارزیابی عملکرد و فعالیت وتقویت برنامه ها وپیشبرد اهداف سازمانها تلقی می گردند.امروزه نقشروابط عمومی وحیطه فعالیت آن برهیچکس و یا اداره یا سازمانی پوشیده نیست.

تمامی فعالان جامعه دربخشهایمختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و . . . جویای روابط عمومی هایی فعال و پویا هستند که آنان رادرطراحی روشهای معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند.روابطعمومی نقشهای گوناگونی را درجایگاههای متفاوت وشرایط متمایز ازیکدیگر ایفا می‎کند. اما دو نقش قابل تفکیک آن درارتباطات درون سازمانی وبرون سازمانی ازمیان سایر نقشها نمایان‎تر و مهمتر است .روابط عمومی هنرش این است که بتواند امکانات وشرایطمحیط بیرونی را تشخیص دهد وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرایفرامین درون سازمانی را تسهیل نماید و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون ازآن،بدرستی برقرار سازد. که دراین راستا اولین قدم شناخت محیط وسازمان مربوطه استو منظور از این شناخت ، شناسایی و بررسی نقاط قوت وضعف است.

متاسفانه وجود سوء تعابیر و یا عدم آگاهی وشناخت کافی ازوظایف وحیطهعملیاتی ویا عدم شناخت از توانمندیهای تخصصی روابط عمومی درابعاد درون سازمانی وبرونسازمانی ازجمله مشکلاتی است  که باعث شده روابط عمومی در کشورمان با موانع جدی ومتعددی روبرو باشد.همچنین دست اندرکاران روابط عمومی نیز بطور کاملنسبت به مسئولیتهای حرفه ای خود اطلاع واعتقاد لازم را پیدا نکرده اند و یا تخصصهایلازم رادر اینخصوص ندارند.سرانجام اینکه گروههای مرتبط با واحدهای روابط عمومی ازجایگاهومیدان عمل واختیارات روابط عمومی در ادارات و سازمانها  بی خبرند.

درنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اصالت حرکتهابرپایه حمایتهای مردمی استوار است وجلب افکار عمومی بعنوان پایه اصلی هرحرکتمحسوب می شود ومتوجه کردن افکار عمومی  به سمت وسوی برنامه ریزی هرسازمان، کاراصلیروابط عمومی ها است.